Författararkiv: Gerard Moroney

Arbetsdag söndagen 11/9-22

Söndagen 11/9 så anordnade Hamn och Materialsektionen en arbetsdag, det var dags att måla Klubbhuset samt segelboden. Hela Entré-långsidan på klubbhuset, staketet mot sjön och segelbodens långsidan mot vattnet skrapades och målades med gott humör!

Stort stort tack till dem tolv personerna som kom ner till hamnen och gjorde ett superjobb!! Ni körde på så pass bra att vi hann måla mer än vad vi hade tänkt och planerat för!

// Linus Forsman, Hamn & Material

Annorlunda Dalviks Race har genomförts 10/9 2022

Dalviks Race genomfördes lördagen den 10:e september. Hela 12 (!!) båtar kom till start. Sju fullföljde in i mål. Anders Ivarson vann med tre minuts marginal i omräknad tid. Detta före tvåan Kalle Ljungberg. Thomas Hellström kom på hedrande tredje plats, ytterligare tre minuter efter tvåan. Christer Ljungqvist kom fyra, sex sekunder (!!) efter trean.

Inför start såg tyvärr inte vindprognosen lovande ut, 1-3m/s. Det beslutades redan innan start att korta banan (1/2 längd) genom att flytta rundningsbojen från Dalvik ända upp till Vikafjärden, strax söder om Risögrunden. Fram till rundningsbojen höll tidplanen, men efter alla rundat dog vinden ut till ”noll” m/s. Mållinjen flyttades då till position mitt emellan Roxnäs och Melpad. Trots detta kom man i mål först efter 4-4,5 timmes seglande. En otrolig bragd av de sju som tog sig i mål. Hatten av för deras tålamod. Korrigerad tid fick bli det som avgjorde placeringarna då jaktstartsberäkningarna inte fungerade för så lång tids segling.

Seglare blir inte bara uttröttade av hårda vindar. Uteblivna vindar är nästan mer tröttande. Trots detta var det glada miner vid prisutdelningen och alla lovade att komma tillbaka nästa år med nya krafter.

Tack för i år!

//Stefan Skans, Tävlingsledare.

Länsstyrelsen: Beslut om tillfälliga sjötrafikföreskrifter om avgränsning av vattenområde i Runn i samband med seglarskola 2021

Vi har fått tillstånd av Länsstyrelsen att avlysa ett område utanför hamnen för att skapa en lugnare och säkrare miljö för seglarskolan. 
Vi har haft problem med vattenskoterförare som uppträder hänsynslöst. Nu har våra ledare rätt att tillrättavisa dem som är innanför området och be dem lämna det. Området är markerat med gula bojar och kommer att finnas på plats under veckorna 25 tom 28. Läs gärna kungörelsen för mer info. 

Jollesektionen genom Jakob Falkerby

Båtplats köpes

Henrik Petterson

Hej alla,
Min jakt efter en båtplats på flytbryggan fortsätter.
Är någon intresserad av att sälja så hör gärna av Er.
Jag har hamnat lite i ”moment 22”, då jag vill byta till större segelbåt men vill först försäkra mig om en ”egen” båtplats i RSS hamnen.
Tveka inte att höra av Er om Ni funderar på att sälja.

Med vänlig hälsning,
Henke Petterson
072-247 67 53

Dalvik Race

2020 års Dalvik Race har genomförts i hård vind 8-10 (14)m/s. Seglad tid för snabbaste båten blev 2 timmar och 39 minuter. Det blir snittfart på c:a 5,3 knop!  Till start var det 10 båtar anmälda (jättekul att se att intresset är sååå bra!). Till start kom dock bara åtta båtar, men de övriga, tappra seglare, gav sig ut i den hårda vinden med byar uppmätta till 14m/s! Vi körde ”omvänt SRS/LYS”, dvs med individuella starttider för varje ekipage. Tyvärr fick Larsa/Leif W bryta då det blåste för mycket för ”Monarken” trots att fulla rev var tagna. Thomas Hellström seglade själv, utan gast, och kom trots det på 4:e plats. Respect!! Som debutanter gjorde Jakob F och Martin S fantastiska prestationer tillsammans med sina besättningar! Se upp för dom nästa år!!

Tiden hölls (+/-15%) för att målgångsordningen också var resultatet. Endast Thomas F/Linus F kom lite för tidigt, men i övrigt var alla inom tidsmarginalen! Segrade gjorde Thomas/Linus tätt följda av Janne S/Ola H (som än en gång lyckades gå på grund!!??). På tredje plats kom Kalle L med fru! Se ”prispallen” på foton nedan. En och en klev upp enligt ”Covid-regeln”.

Som tävlingsledare vill jag tacka alla kämpande seglare som ställt upp och presterat i de tre regattorna vi haft i år. Alla har genomförts i hårda väderförhållanden och visar att det finns ”tåga” i RSS-seglaren. Var är ni andra? Ni är välkomna igen nästa år! Ladda för det ”vet-ja”!

//Stefan, Tävlingsledare